Sloop Drachtsterbrug Leeuwarden
Hydraram sloopwerktuigen maken korte metten met Drachtsterbrug in Leeuwarden.
Begin september is Van der Wal Sloopwerken uit Joure begonnen met de sloop van de oude Drachtsterbrug in Leeuwarden. Om de grote klus te klaren zet deze Friese sloopaannemer flink wat groot materieel in. Het slopen van het brugdek, de pijlers en de bijbehorende aanlandingen vergt zware machines en bovendien zit er behoorlijk wat tijdsdruk op het project. De oude brug en viaducten kunnen eindelijk weg nu het nieuwe aquaduct klaar is.
Voor passende sloopwerktuigen klopte Van der Wal aan bij Peter Wassenaar van Hydraram in Surhuisterveen. Naast de verkoop van Hydraram aanbouwdelen heeft men een zeer uiteenlopende verhuurvloot van sloopwerktuigen. Daarin ligt ook de kracht van deze eveneens Friese onderneming. Klanten kunnen tijdelijk huren, zodat zij een indruk krijgen van de capaciteit en uiteindelijk besluiten tot aanschaf. Echter, men kan eveneens voor korte tijd op projectbasis hulpstukken huren. Hydraram heeft in Leeuwarden tijdelijk een FX-460 Pro sloophamer, MK-20 multischaar, HCC-85V beton- schaar en HRP-72V roterende vergruizer verhuurd aan Van der Wal. De FX-460 Pro weegt 3,2 ton en wordt ingezet aan de eigen Doosan DX380.
De hamer is geschikt voor machines in de gewichtsklasse van 34 tot 50 ton en vraagt tussen 190 en 280 bar werkdruk. Voor optimale smering van de beitelbussen en om onnodige slijtage te voorkomen is deze Hydraram uitgerust met automatische vetsmering. Hierdoor krijgt de hamer altijd de juiste hoeveelheid vet. Dit bespaart uiteindelijk op onderhoudskosten. Vanzelfsprekend moet de machinist wel goed in de gaten houden of het vetpatroon bijna leeg is. Voor het vergruiswerk aan de brug en viaducten wordt een starre HFP-25V vergruizer ingezet. Deze weegt 2.450 kg en vraagt 350 liter olie per minuut. Dit bij een werkdruk van 350 bar. De crusher is geschikt voor machines tussen 25 en 32 ton en heeft een bekopening van 852 mm. Aan de binnenkant van de bek zitten messen om betonijzer te knippen. De maximale kracht bij volledige bekopening bedraagt 85 ton.
Een groot voordeel van starre vergruizers is dat ze aan de vaste bek voorzien zijn van twee wisselbare tanden. Hiermee kan men door het beton ‘harken’ en zodoende nog meer betonijzer tussen het puin weghalen, wat voor meer ijzeropbrengst zorgt. Omdat men gebruik maakt van wisselbare tanden liggen de onderhoudskosten laag en wordt stilstand tot een minimum beperkt. Er hoeft niet opgelast te worden en dus weinig warmte ingebracht te worden. Dit komt tevens de levensduur van de vergruizer ten goede. Deze wordt eveneens door de eigen kraan gebruikt, net als de MK-20 multischaar welke is voorzien van een vergruisbek. Er kan ook gekozen worden voor o.a. een staalbek, knipbek, platenbek en brede bek. Het basisjuk weegt 1.465 kg en de vergruisbek 1.010 kg. Voor het knippen vraagt de multischaar tussen 200 en 300 l/min en dit bij een werkdruk van 310 bar. Het roteren vraagt 10 l/min en de maximale werkdruk ligt dan op 140 bar. Een groot voordeel van de MK-20 is dat men alle voorkomende sloopwerkzaamheden met slechts één uitrustingsstuk kan uitvoeren. Afhankelijk van de aard van de sloopklus kan men kiezen welke bekken men erbij wil nemen. Meestal kiezen klanten voor een knipbek, een vergruisbek en een staalbek.
Voor het grote knipwerk van de brug en viaducten wordt de Hydraram HCC-85V betonschaar ingezet. Deze hangt aan de ingehuurde Cat 385C. De schaar weegt pakweg 8,5 ton en heeft een maximale bekopening van 1.830 mm. De maximale knipkracht op de punt van de tanden bedraagt maar liefst 185 ton! Aan de binnenzijde heeft de betonschaar messen om betonstaal door te knippen. Hier ligt de knipkracht op 720 ton. De HCC-85V is een mooie maat voor de 90-tonner. Vaak willen bedrijven nog zwaardere scharen, omdat er een grotere bekopening nodig is. Maar dan is er nauwelijks meer mee te werken en begint de machine te wippen. Dit is slecht voor zowel de bakcilinder als de graafarm. Men heeft nu nog capaciteit over om geknipte stukken beton op te kunnen pakken en aan de kant te leggen. Vaak ligt de prioriteit op het zo snel mogelijk knippen en naar beneden halen van constructies. Om verder te kunnen werken moet de kraan wel wat aan de kant kunnen leggen, aangezien het beton nog niet is vergruisd.
Dat is op het project van de Drachtsterbrug niet anders. Het openen en sluiten van de grote betonschaar vraagt rond de 3,9 seconden. Voor het vele vergruiswerk wordt daarom een zeer grote Hydraram HRP-72V ingezet. Die komt hier zeker van pas. In de zware betonnen liggers, het dek en de pijlers zit immers behoorlijk wat wapeningsstaal. Door te knippen met een grote schaar ligt een vak snel beneden en dient direct opgeruimd te worden. Men kan dan zo snel mogelijk verder met het afvoeren van puin en de poeren slopen. De inzet van scharen wordt gevraagd om geluidsoverlast voor de omwonenden te beperken. Dat lukt met de inzet van de grote Hydraram HCC-85C betonschaar uitstekend. Zelfs met de HRP-72V kan men nog goed knippen. Dit komt door de grote bekopening van de vergruizer in deze gewichtsklasse. De tanden zijn ook nog zodanig geplaatst – zeker die op de voorkant van de beweegbare bek – dat het beton goed geknakt wordt. Hierdoor kan men de vergruizer als ‘schaar’ laten werken. Echter is deze gemaakt om te verguizen. De HRP- 72V heeft een gewicht van 7.250 kg en is geschikt voor graafmachines van 68 tot 85 ton. Hij past dus uitstekend aan de Cat 374D. De vergruizer vraagt voor het openen en sluiten tussen 450 en 600 l/min en een werkdruk van 340 bar.
Het roteren vraagt 30 l/min en een werkdruk van 140 bar. De maximale bekopening meet 1.320 mm en de knipkracht ligt hierbij op 180 ton. De breedte van de vergruisbek bedraagt 790 mm. Ook hier kiest de fabrikant voor messen aan de binnenkant. Het openen van de vergruizer vraagt 3 seconden tijd, het sluiten 3,7. Dankzij de inzet van grote sloopmachines en -werktuigen bewijzen de medewerkers van Van der Wal zich op dit project als echte Friese door(s)lopers!